
HKNN lanceert Basistraining Huntington

HKNN lanceert Basistraining Huntington
De Basistraining Huntington is vanaf nu beschikbaar. Dit is de eerste van de zeven leermodules die in de maak zijn in opdracht van het Kenniscentrum bij de HKNN-commissie Leren en ontwikkelen. Deze leermodules voldoen aan het nieuwe competentieprofiel en de leerlijn van zorgprofessionals voor mensen met de ziekte van Huntington.
Alle zeven modules zijn belangrijk, maar de commissie heeft er bewust voor gekozen om de Basistraining Huntington als eerste te lanceren, gevolgd door Slikken en voeding. ‘Want we vinden het belangrijk dat nieuwe zorgverleners de basis zo snel mogelijk leren’, zegt projectleider Selma Koegler.
De Basistraining Huntington geeft informatie over het ziektebeeld en stipt algemene info uit de andere modules aan, zoals slikken en voeding, de-escalerend werken, begeleiding, psychisch ziektebeeld en mobiliteit en technologische aanpassingen.
Vier delen
De module bestaat uit vier delen: een PowerPointpresentatie, twee versies platte tekst ter achtergrondinfo en een lesprogramma. Verder zal op termijn een E-module met kennistoets gemaakt worden. Er is een platte tekst voor zorgprofessionals, en eentje voor anderen die met de ziekte te maken hebben, zoals vrijwilligers, mantelzorgers en overige medewerkers zoals de faciliterende dienst. ‘De Basistraining Huntington is namelijk ook voor hen beschikbaar,’ zegt Koegler uit. Zij kunnen deze opvragen via HKNN of de zorginstelling van hun naaste met Huntington.
Gemengde reacties
Uit het veld kreeg Koegler in het begin gemengde reacties toen bekend werd dat er een Basistraining Huntington in de maak was: ‘Want trainers hebben natuurlijk al een basistraining, en het voelde voor sommigen alsof hun eigen training niet goed genoeg was. Maar om eerlijk te zijn was er nog geen enkele scholing die alle competenties in het competentieprofiel afdekte. Zo ontbreekt er in veel trainingen bijvoorbeeld aandacht voor werken binnen het doelgroepnetwerk HKNN binnen LVHC-verband, of aandacht voor het werken in een multidisciplinair team.'
Eigen invulling
‘We hebben door het vaststellen van het competentieprofiel en de leerlijn samen bepaald wát er geleerd moet worden’, vervolgt Koegler. ‘Het staat zorgorganisaties vrij om een passende vorm te bedenken om de training in te geven, dus het hóe is aan de organisaties zelf. Ook geven we zorgorganisaties de ruimte om eigen lesmateriaal toe te voegen aan de basistraining. Zo komen bij de ene organisatie meer jonge cliënten, bij wie een kinderwens een grote rol speelt. Dus het is logisch dat je dan je zorgverleners hierin wilt scholen.’
Bij de totstandkoming van de basistraining is de Vereniging van Huntington nauw betrokken, zodat ook het naastenperspectief goed aan bod, aldus Koegler.