Mijzo start met 3D-diner voor cliënten met slikproblemen

Afbeelding
Wortels van Gastronology

Mijzo start met 3D-diner voor cliënten met slikproblemen

Zorglocatie De Kloosterhoeve van Mijzo start in oktober met 3D-diner. Wat is dit en hoe implementeer je dit in de organisatie? Dat vertelt Carin Jansen - strategisch adviseur innovatie en zorgrobotica- in november in haar workshop op de HKNN Kennisdag ‘Aan de slag met vallen en verslikken’.

Carin Jansen is als innovatie-expert met collega’s altijd op zoek naar trends, technologieën en kansen. Ook als het gaat om verslikken: ‘Veel cliënten met de ziekte van Huntington hebben last van slikproblemen en krijgen gemalen voeding. Maar dat ziet er niet heel appetijtelijk uit op je bord.’ Mijzo werkt al langere tijd samen met Gastronology aan voor de ontwikkeling van 3D-foodprinting. ‘Zij kunnen voeding malen op de juiste dikte die past bij de cliënt, het gewenste IDDSI niveau’, legt Jansen uit. ‘Evengoed ziet het eruit zoals een normale maaltijd, dus wat op je bord ligt ziet eruit als een wortel, ruikt naar wortel en smaakt als een wortel.’

Beter en met smaak eten

Sinds dit jaar zijn de maaltijden in productie genomen en levert Gastronology  aan zorgorganisaties. Mijzo gaat onderzoeken of ze de 3D geprinte maaltijden aan kunnen bieden aan cliënten. Jansen somt de voordelen van de voeding op: ‘Het ziet er aantrekkelijker uit, waardoor cliënten waarschijnlijk beter en meer zelfstandig eten, omdat ze het eten op hun bord herkennen. Hopelijk zullen ze met meer smaak eten wat de kwaliteit van leven vergroot.'

'De maaltijd is een belangrijk moment van de dag', vervolgt Jansen, 'hoe fijn is het dan als je hiervan kunt genieten? Daarnaast kan het verzorgenden en verpleegkundigen werk uit handen nemen: nu moet voeding gemalen worden tot de juiste dikte. Straks worden de maaltijden ingevroren aangeleverd, en hoef je dit alleen maar op te warmen.’

Innovatie implementeren

Maar een nieuwe innovatie implementeren is niet iets wat je ‘even’ doet, weet ook Jansen: ‘Innovaties raken veel processen: IT-processen, werkprocessen, financiën, onderhoud, de bestelprocedure… Als je hier geen oog voor hebt en je beleid hierop onvoldoende aanpast, dan wordt het te vrijblijvend. Veel innovaties mislukken omdat de randvoorwaarden niet goed geregeld zijn.’

Dus bij het kennismaken met het zogenoemde 3D-diner, wordt iedereen stap voor stap meegenomen in het proces. Zo is er eerst een proeverij georganiseerd, waarbij cliënten en zorgverleners verschillende gerechten konden proeven. Zoals aardappels, bietjes, bloemkool, zoete aardappel, pompoen en bloemkool. De reacties zijn overwegend positief, vertelt Jansen: ‘Bijna iedereen at keurig het bordje leeg, één iemand liet de bloemkool staan. Maar zij hield sowieso niet van bloemkool.’

Haalbaarheidsonderzoek

In de eerste week van oktober worden de eerste maaltijden bezorgd. Hiermee begint het ‘haalbaarheidsonderzoek’, legt Jansen uit. ‘Dus is het überhaupt haalbaar om dit eten op het bord te krijgen? Is het praktisch in te regelen met de zorg? Krijgen we het goed opgewarmd?’ Als alle vinkjes zijn gezet, start de pilot: ‘Hierbij onderzoeken we wat de meetbare voordelen van het 3D-diner zijn. Vinden cliënten het lekkerder dan de gemalen voeding die ze hiervoor kregen? Genieten ze meer van de maaltijd? Eten ze meer? En komen ze misschien zelfs in gewicht aan? En hoe bevalt het de zorgverleners?’

Workshop op Kennisdag

In de workshop ‘3D Diner’ die Jansen geeft op de HKNN Kennisdag op 7 november zal ze meer vertellen het 3D-diner, en hoopt ze de voeding aan deelnemers te kunnen tonen én laten proeven. ‘Daarnaast deel ik kennis over het implementatieproces van het 3D-diner op De Kloosterhoeve, een van onze locaties’, zegt Jansen. ‘Op deze manier hoeven andere zorgorganisaties niet zelf het wiel uit te vinden en kunnen we kostbare kennis met anderen delen.’

Geef je nu op voor de HKNN Kennisdag op 7 november, waar workshops gegeven worden over vallen en verslikken >>

 

 

 

 

Type
Doelgroep
Thema
Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Zorgprogramma: zeer intensieve zorg en behandeling

Bekijk kennisproduct

Over complete, goed afgestemde en persoonsgerichte Huntingzorg zijn er afspraken gemaakt. Een zorgprogramma beschrijft de totale zorg: waaruit bestaat de zorg, hoe ziet de zorgplanning eruit, in welke vorm wordt de zorg gegeven en wie zijn de zorgverleners?

 

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Zorgprogramma: polikliniek voor diagnostiek en behandeling

Bekijk het kennisproduct

Over complete, goed afgestemde en persoonsgerichte Huntingzorg zijn er afspraken gemaakt. Een zorgprogramma beschrijft de totale zorg: waaruit bestaat de zorg, hoe ziet de zorgplanning eruit, in welke vorm wordt de zorg gegeven en wie zijn de zorgverleners?

 

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Richtlijn Walking and walking aids

Er zijn verschillende richtlijnen ontwikkeld door het European Huntington's Disease Network (EHDN) voor fysiotherapeuten die werken met mensen met de ziekte van Huntington. 

Bekijk dit kennisproduct

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Richtlijn Moving and handling

Er zijn verschillende richtlijnen ontwikkeld door het European Huntington's Disease Network (EHDN) voor fysiotherapeuten die werken met mensen met de ziekte van Huntington. Bekijk het kennisproduct

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Richtlijn Footwear and orthotics

Er zijn verschillende richtlijnen ontwikkeld door het European Huntington's Disease Network (EHDN) voor fysiotherapeuten die werken met mensen met de ziekte van Huntington. Bekijk het kennisproduct

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Richtlijn Physical activity and exercise

Er zijn verschillende richtlijnen ontwikkeld door het European Huntington's Disease Network (EHDN) voor fysiotherapeuten die werken met mensen met de ziekte van Huntington. Bekijk het kennisproduct

Afbeelding
Twee vrouwen zetten een geel bordje in een plantbak

Moreel Beraad volgens de dilemmamethode

Een Moreel Beraad is een gesprek waarin de deelnemers gezamenlijk een ethische kwestie uit het werk bespreken. Dit gaat gestructureerd, aan de hand van een methode, begeleid door een gecertificeerde gespreksleider. Bekijk kennisproduct

Afbeelding
Richtlijn

Richtlijn klinische fysiotherapie

Er zijn verschillende richtlijnen ontwikkeld door het European Huntington's Disease Network (EHDN) voor fysiotherapeuten die werken met mensen met de ziekte van Huntington. Bijvoorbeeld over bewegen en loophulpmiddelen. Richtlijn klinische fysiotherapie

Thema
Locaties
Afbeelding
Kennisdelen

Factsheet ondersteuning van naasten

Moreel beraad

Een Moreel Beraad is een gesprek waarin de deelnemers gezamenlijk een ethische kwestie uit het werk bespreken. Dit gaat gestructureerd, aan de hand van een methode, begeleid door een gecertificeerde gespreksleider. Moreel beraad

Afbeelding
Kennisdelen

Mobiliteit bij Huntington in de laatste fase

Ultra HIGH-D studie

Bij dit onderzoek kijkt LUMC naar verbanden tussen ijzerstapeling en ontstekingsreacties in de hersenen

HD-JUNIOR: Kinder- en jeugdvorm van de ziekte van Huntington

Bij dit onderzoek kijkt LUMC naar verbanden tussen ijzerstapeling en ontstekingsreacties in de hersenen

HDMRI: IJzerstapeling en ontstekingsreacties in de hersenen

Bij dit onderzoek kijkt LUMC naar verbanden tussen ijzerstapeling en ontstekingsreacties in de hersenen

Aanbieder
Type
Afbeelding
Kennisdelen

Moreel beraad

Een Moreel Beraad is een gesprek waarin de deelnemers gezamenlijk een ethische kwestie uit het werk bespreken. Dit gaat gestructureerd, aan de hand van een methode, begeleid door een gecertificeerde gespreksleider.

bekijk scholing

Afbeelding
Kennisdelen

Basisles ziekte van Huntington

In deze training leer je de algemene kennis over de ziekte van Huntington:

  • erfelijkheid, testen en uiterlijke kenmerken
  • beschadiging in de hersenen, motoriek, cognitie en gedrag.
  • het effect van verbale- en non-verbale communicatie

bekijk scholing

Afbeelding
Kennisdelen

Huntington en communicatie

Leerdoel van de scholing

In deze in company training krijgen zorgmedewerkers die werken met de ziekte van Huntington in het verpleeghuis of ambulant handvatten om effectief te communiceren met bewoners en cliënten ambulant.

bekijk scholing

Afbeelding
Een meneer zit op een stoel terwijl een andere persoon naar een magazine kijkt - Uitgesneden

Coronavirus: hoe om te gaan met stress

De folder 'Het coronavirus en de ziekte van Huntington: hoe om te gaan met stress' (pdf) geeft informatie over de risico's van het coronavirus voor huntingtonpatiënten. Verder bevat de folder informatie over het herkennen van en omgaan met stress, tips om fit te blijven in deze periode en tips voor parnters en/of mantelzorgers.  

Bekijk de folder

10:00-17:00

Symposium Dutch Huntington Disease Research Network 2024

19.30-21.30

Huntingtoncafé: opgroeien in een gezin met Huntington

10:00 - 16:00

HKNN Kennisdag ‘Aan de slag met vallen en verslikken'

Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland

Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland

Nederlandse Vereniging van Diëtisten

Nederlandse Vereniging van Logopedie en Foniatrie

Nederlands Instituut van Psychologen

Intercollegiaal overleg fysiotherapie

Ergotherapie Nederland